Holmenkollen Metro Station

Holmenkollen Metro Station skandynawską przyszłością

Cały obszar Holmenkollen położony w dzielnicy Vestre Aker, na zalesionym wzgórzu przedmieście Oslo przechodzi poważną restrukturyzację. Z historycznego punktu widzenia sławę regionowi przynosi norweskie narciarstwo. Jednak poważnym konkurentem dla śnieżnego sportu jest Holmenkollen Metro Station. Dlaczego stacja metra robi furorę nie tylko w architektonicznym świecie?

Rewolucja renowacyjna Holmenkollen Metro Station

Holmenkollen Metro Station i jego rewolucja renowacyjna miała na celu zwiększenie pojemności stacji metra i poprawy jego funkcjonalności, przy jednoczesnym zachowaniu starego budynku dworca i obecnego peronu. Za zabawę nowoczesnością przeszkleń i tradycją skandynawskiej architektury odpowiedzialne jest norweskie studio Reiulf Ramstad Arkitekter. Według architektów: „Geometryczna organizacja nowego terenu dworca komponuje elementy terenu, tworząc poczucie funkcjonalnego spokoju i klarownego ładu”.

Reiulf Ramstad Arkitekter tworzy architekturę ze znanych materiałów i zredukowanych form, które idealnie wpasowują się w krajobraz słynnej skoczni narciarskiej, wyznaczając nowy standard komunikacji miejskiej w stolicy Norwegii. Stacja metra może być nowoczesna, wydajna i atrakcyjna, a jednocześnie promować czystszą, bardziej świadomą ekologicznie przyszłość miasta. Zatem Holmenkollen Metro Station uosabia ducha skandynawskiego myślenia o przyszłości, gdzie człowiek i środowisko uzupełniają się wzajemnie.

Duch skandynawskiego myślenia o przyszłości

Podejście do projektowania charakteryzujące tę nagradzaną norweską pracownię, znaną ze swoich projektów na norweskich szlakach turystycznych, opiera się na założeniu, że architektura musi uwzględniać żywego ducha społeczeństwa z funkcjonalną elastycznością. Ale jednocześnie musi zrównoważyć swoje przyspieszenie i niepokój, demonstrując spokój i pogodę ducha.

Zabieg – często zwany rewitalizacją części miejskich – służy przede wszystkim planowi szybkiego systemu tranzytowego miasta, który podkreśla tożsamość miasta między lasem a fiordem. Pomysł ten zakwalifikował projekt „Miejska Natura” do wygrania konkursu organizowanego przez miasto Oslo na nową linię metra. Przetarg wraz z konkursem miał miejsce w 2008 roku i trwał aż do 2011 roku. Wówczas zleceniodawca, czyli System Transportu Publicznego w Oslo – KTP wyłoniło zwycięzcę, który przekuł stare ściany w 7000m2 nowoczesności.

Skandynawska architektura spotyka surową nowoczesność

Holmenkollen Metro Station i jego koncepcje architektoniczne zakładają dwuczęściowy plan projektu. Niższa kondygnacja, a zarazem część łącząca miasto z peronem, wykonana jest z betonu – klasycznie surowego. Jego szarość tworzy swoiste połączenie z wybudowaną ścianą, na której szczycie znajduje się peron. Beton upiększają przeszklenia – stopniowe zwężające się patrząc od fundamentu. Tam, gdzie kończy się najwęższe przeszklenie, ustawiono… ówczesny budynek – poczekalnię metra. Tak, ustawiono – niczym klocek lego – dwie odrębne budowle jedną na drugiej. Nowoczesna STODOŁA wzniesiona w 1880 roku wieńczy swoisty wieżowiec powstały z betonu i szkła.

Budynek metra – tu mowa już o kondygnacji wyższej – do którego można bezpośrednio wejść z peronu, utrzymany jest w kolorystyce czerwieni i bieli. W ten sposób bryła tworząca jedność stanowi swoje przeciwieństwo. Holmenkollen Metro Station jawi się jako lewitujący dom, po bliższym zapoznaniu zyskuje miano nowoczesnej STODOŁY. W tym przypadku nie poruszono gór, lecz fundamenty.

Lokalizacja: Oslo, Norway
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Czytaj więcej

Zobacz podobne