Projekt St. Valentin Trafik w Austrii

POPPE*PREHAL ARCHITEKTEN
Partnerzy

O inspiracji

W samym środku dzielnicy handlowej austriackiego Sankt Valentin zespół architektów z Poppe*Prehal stworzył niezwykły, współczesny budynek sklepu tytoniowego. Przechodząc obok nie można nie zauważyć tego małego obiektu z dwoma wysokimi, spiczastymi szczytami oraz czerwoną aluminiową okładziną. Doskonały przykład na to, jak nawet mały budynek może wyróżniać się pośród innych konstrukcji, przyciągając wzrok przechodniów.

Estetyczny wygląd i zrównoważony rozwój
Architekci z Poppe*Prehal w Steyr mają odwagę myśleć nieszablonowo: dyrektor zarządzający Helmut Poppe opowiada w artykule o reinterpretacji kształtów konstrukcyjnych i poszukiwaniu inspiracji.
Helmut Poppe jest jednym z dwóch zarządzających osób w Poppe*Prehal. Pracownia, która zatrudnia 14 osób, realizuje głównie projekty w sektorze publicznym i komercyjnym takie, jak szkoły czy przedszkola, na terenie całej wschodniej Austrii. Projekt sklepu tytoniowego o nazwie Trafik St. Valntin Country pokazuje, że nawet projekt na małą skalę może być bardzo ekscytującym wyzwaniem. Jednym z wymagań projektowych było uzyskanie efektu obiektu jako wyróżniającej się reklamy. Cel został osiągnięty dzięki ciemno-czerwonej aluminiowej blasze Prefalz, która pokrywa budynek od góry do dołu i w słońcu błyszczy niczym żar cygara. „Czerwonym kolorem, starałem się uchwycić moment, kiedy zapalasz papierosa. Próbowałem odtworzyć tę przyjemność” tłumaczy architekt. Dwuczęściowa konstrukcja i ostre szczyty dachu nadają budynkowi imponujący wygląd zewnętrzny.Panie Poppe, co dla pana oznacza architektura?
Helmut Poppe: To, co sprawia, że moja praca jest tak ekscytująca, to uczenie się nowych rzeczy – w przypadku każdego projektu jest inaczej. Często musisz dowiedzieć się o nieznanych materiałach, a następnie rozwijać na ich podstawie nowe koncepcje. Zawsze staram się przełamywać istniejące konwencje lub reinterpretować je, ale jednocześnie zawsze pytam: „Jak daleko mogę posunąć się w swojej wizji? Jak otwarty jest klient by rozpocząć ze mną przygodę architektoniczną? Co jest ważne dla klienta?” Nie ma sensu łamać zasad tylko po to, by być innym. W architekturze „wyjście poza ramy” odbywa się poprzez zastosowanie różnych kształtów oraz różnych materiałów.

Czy twój projekt, sklep Trafik w St. Valentin wzbudził duże zainteresowanie?
HP: Tak, budynek przykuwa dużą uwagę. Zdobył zarówno uznanie jak i niechęć. Sklep Trafik był tematem wielu rozmów i dyskusji wśród klientów. Tak czy inaczej, dla inwestora obiekt stał się darmową reklamą i przyczynił się do wypracowania pozytywnego wizerunku firmy.

Czy koncepcja projektowa została od razu zaakceptowana przez inwestora?

HP: Wymagania właściciela zostały wyrażone w bardzo ogólnych warunkach co pozostawiło nam dużą swobodę. W wymaganiach klient napisał krótko: „Posiadamy sklep Trafik z pełnym wyposażeniem. Ale przenosimy się do nowej lokalizacji.” Dlatego też, kiedy zaczynaliśmy planować, mieliśmy już podstawowy plan piętra. W trakcie pracy nad projektem wpadłem na pomysł, który był bardzo praktyczny i na którym skorzysta również klient. Stworzyliśmy sklep Trafik z dwoma 7 metrowymi szczytami. Przestrzeń jest otwarta aż do szczytu. Taka konstrukcja zapewnia dużo światła dziennego, zwłaszcza przy zastosowaniu przeszkleń na obu frontach budynku. Wewnątrz sklep jest perfekcyjnie urządzony, w nowoczesnym i funkcjonalnym designie. Wpadliśmy na pomysł dwóch, dwuspadowych dachów z kilku powodów. Po pierwsze wprowadziliśmy tradycyjny styl, bardzo typowy dla tego regionu i zinterpretowaliśmy go na nowo, na swój własny sposób. Po drugie, obok wybudowany został supermarket i aby Trafik nie został „przytłoczony”, zaprojektowaliśmy go tak, aby dzięki swojej wysokości był dobrze widoczny. Po trzecie, chcieliśmy oddzielić powierzchnię sprzedażową od magazynu, dlatego jedna część znajduje się w przeszklonej, przezroczystej połowie, a druga stanowi zamkniętą, nieprzezroczystą część.

Wygląda na to, że niektóre materiały użyte do budowy budynku były bardzo wyjątkowe?
HP: Zgadza się. Dość wcześnie zdecydowałem się na materiały PREFA. Aluminiową blachę PREFALZ można rozciągnąć jak skórę dachu i elewacji i nadaje ona budynkowi abstrakcyjny wygląd zewnętrzny. Ważne są również szczegóły. Jeśli spojrzysz na sklep Trafik możesz dostrzec, gdzie znajduje się sprofilowany materiał. To tworzy naprawdę miłe napięcie. PREFALZ w ciemnoczerwonym kolorze został wyprodukowany na specjalne zamówienie i miał za zadanie imitować blask zapalanego cygara lub papierosa.

Czy przygotowania i budowa poszły dokładnie tak, jak się spodziewałeś?
HP: Z pewnością nie było to łatwe zadanie, a niektóre szczegóły były bardzo skomplikowane. Wykonanie prac zleciliśmy niewielkiej firmie wykonawczej – Stefan Ertl z St. Valentin, która swoją pracę wykonała z mistrzowską dokładnością. Jesteśmy bardzo zadowoleni z efektu. Ekipa wykonała projekt tak, jak ich o to poprosiliśmy. Wielkie zaangażowanie wykonawcy i dostarczenie usługi na najwyższym poziomie sprawiło, że będziemy kontynuować naszą współpracę, coraz częściej wykorzystując do naszych projektów produkty PREFA.

Więc jaki jest twój główny priorytet podczas projektowania i budowania?
HP: Naszą podstawową ideą jest połączenie estetycznego wyglądu naszych projektów i założeń zrównoważonego rozwoju. Staramy się również obsługiwać projekty budowlane na każdym etapie, dbając o wszystkich zainteresowanych, od klienta po wykonawcę. Szacunki kosztów muszą być dokładne, budżety muszą być przestrzegane, a cena musi być opłacalna dla wszystkich stron. W ten sposób możemy osiągnąć najwyższą jakość.

Każdy potrzebuje muzy, skąd pochodzi Twoja inspiracja?

HP: Jestem architektem na wskroś, jeśli można tak powiedzieć. Moim głównym kierunkiem myślenia w architekturze jest osadzenie nowoczesności we współczesnym świecie, który wpisuje się w kontekst kulturowy danej społeczności. Mam to szczęście, że moja praca jest zarazem dla mnie pasją. Zawsze myślę o architekturze, nawet w wolnym czasie. Lubię szukać inspiracji w teatrze, sztuce i otaczającym mnie świecie. Jeżdżę moim Harleyem przez wsie i miasta, i jeśli jakaś nieruchomość wpadnie mi w oko, zatrzymuję się, przyglądam bliżej i delektuję się tą chwilą. Dla mnie jest to relaksujące i wyjątkowo zabawne.

Lokalizacja: Austria

Dostawca pokrycia dachowego i elewacji

PREFA