Kamienna bryła u stóp gór

STUDIO FSJ SIMIN DING ZILING WANG
Kategorie: Domy kamienne
Partnerzy

O inspiracji

Zlokalizowany w malowniczym obszarze „Ten Crossing” w Fangshan w Pekinie, projekt znajduje się w jednym z najwspanialszych krajobrazów krasowych w północnych Chinach. Miejscem projektu było stare gospodarstwo pośrodku góry. Konfrontując się z niezwyciężoną naturą i potrzebą schronienia jednostki, architekci starali się przekształcić świat zewnętrzny w część dotarcia do własnego ciała. „To jest nasza wyobraźnia życia w górach w północnych Chinach”.

Kamienna bryła – istota kolektywu

Góry w Shidu przybierają dość specyficzne formy. Proste linie, wyraźne krawędzie jakby odcięte od góry, intensywnie zbliżające się do oka. Jadąc wzdłuż rzeki Juma, ludzkie ciało niemal czuje odcinanie tych wspaniałych brył. Jednak tutejszy krajobraz wyrzeźbił nie tylko ruch geologiczny, ale także działalność człowieka. Historycznie obszar „Ten Crossing” może pochwalić się obfitą produkcją kamienia. Ślady kamiennej konstrukcji wciąż można znaleźć w okolicznych wsiach. Działkę wysadzono, wykopano i spłaszczono z góry. Jego dawni mieszkańcy otoczyli go wysokim, solidnym kamiennym murem, wewnątrz którego znajdowały się trzy oddzielne gospodarstwa. Kamienna bryła to w istocie główny dom – najbardziej solidny i imponujący, zbudowany z surowych kamieni pozyskanych z góry. Z kolei dwa boczne domy zbudowano z czerwonych cegieł. Razem zamykają się na dziedzińcu pośrodku – układ architektoniczny typowy dla północnych Chin. Cel jest dwojaki: internalizacja naturalnego krajobrazu i bycie częścią krajobrazu.

„Stojąc na dziedzińcu, czuliśmy się intensywnie przyciągani w stronę gór, mimo że były one ścięte przez kamienny mur”. Sednem projektu było zatem obniżenie i wypchnięcie zewnętrznej ściany, tworząc centralną przestrzeń, otwartej kierunku doliny, z pędem skierowanym na góry. Jego ruch na zewnątrz sprawia, że jego czubek wydaje się unosić w powietrzu, jakby bezpośrednio nad doliną. Nowa ściana nabiera bardziej abstrakcyjnej materialności, betonu, przemawiającego do kierunkowości dziedzińca. Beton rozciąga się następnie do wewnątrz, tworząc pętlę platformy. W ten sposób działa jako lekka podstawa dla ciężkich domów.

 

Contractors

 

Kamienna cyrkulacja

„W konfrontacji z projektami odrodzenia odmawiamy zestawiania starego z nowym, traktując stare jako tło. Umożliwiamy nowemu współdziałanie ze starą strukturą, wzmacniając ją i wzbogacając. Zamierzamy zaciemnić hierarchię pomiędzy trzema domami”. Cel architektów z praktyki STUDIO FSJ stanowi zatem podniesienie wysokości południowego skrzydła. Do sidingu murowanych domów dodadzą warstwę surowego kamienia elewacyjnego. Wzbogacą i uwydatnią stare, doprowadzając trzy domy do bardziej zrównoważonej i spójnej całości. Moc solidnej objętości dodatkowo wzmocniono przez zagłębione otwory. Kamienne zdobienie nadało także głębi i hartu otworom elewacji, podkreślając ich jakość. Wszystkie otwory stanowią korektę lub skalowanie tych oryginalnych, ale zapewniają zupełnie nowy widok.

„Tworzymy pięć „pokojów zewnętrznych”, pięć dziedzińców o różnych kształtach i rozmiarach, które rosną wokół domów. Mają zamknięcia jak pokoje architektoniczne, ale są narażone na naturalne klimaty. Wraz z nowo wybudowanymi bryłami tworzą pofałdowaną granicę, która „wplata” cały kompleks w krajobraz”. Dziedzińce i pomieszczenia przypominają bardziej ciąg wykopalisk, a nie miejsca o różnych funkcjach. Przestrzenie zorganizowano tak, aby wszystko wydawało się podobnie skalowane i niehierarchiczne. „Grupa pokoi” oferuje więcej możliwości cyrkulacji wewnętrznej, która wprowadza aspekt życia do wewnątrz, podczas gdy kompleks jako całość otwiera się na zewnątrz. Kamienna bryła wówczas funkcjonuje jako całość.

Od surowca do elewacji

Kamienna bryła bada niuanse podejścia do przeszłości, wzmacniając oryginalną strukturę, poprzez innowacyjną obróbkę kamienia między „budową z suchego kamienia” a „wykończeniem”. Po odkryciu w pobliżu kilku naturalnych kamieniołomów przetransportowano na miejsce świeżo wydobyte kamienie. Przy udziale lokalnych kamieniarzy z góry określone są tylko trzy parametry: wielkość kamienia, wielkość szczeliny i wzór szczeliny, a resztę pracy wykonywano zgodnie z własnym doświadczeniem i wyczuciem każdego kamieniarza.

Lokalizacja: Pekin, Chiny
Tekst: nowoczesna STODOŁA

 

https://nowoczesnastodola.pl/materialy/ssq-polska/

Architekt

Fotograf

SIMIN DING ZILING WANG