“Kupulwe”

Ten budynek narodził się w wyniku pewnego dochodzenia, jakie przeprowadził klient firmy Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra we Włoszech, Hiszpanii oraz Danii i stał się okazją do wprowadzenia w Chile metodologii edukacyjnej "Reggio Emilia" (Włochy, 1945). Proponuje ona dwa koncepty, które mają wpływ na rozwój dziecka w jego pierwszych latach życia: spojrzenie na dziecko jako na protagonistę oraz traktowanie przestrzeni jako jednego z nauczycieli. Te koncepcje stały się kluczem do tego projektu i pomogły mu nadać ostateczny kształt. 

Projekt nawiązuje też do kultury chilijskiej, a jedną z pierwszych inspiracji architektów było urządzenie znane w plemieniu indiańskim Mapuche jako „Kupulwe”. Dzieci, które nie nauczyły się jeszcze chodzić są nazywane „guaguas” i podobnie jak kukurydza przenoszone są właśnie w urządzeniu Kupulwe – zawinięte i zawsze w pozycji pionowej, dzięki czemu mogą rozglądać się wokół poznając otaczający ich świat. Pionowa pozycja sprawia, że dzieci zachowują czujność, a wydarzenie, które dzieją się dookoła są stymulujące dla ich rozwoju.

Projekt z założenia ma więc stymulować i pozwalać zdobywać nowe doświadczenia w świecie, w którym dziecko jest protagonistą. Aby osiągnąć takie cele, architekci zaprojektowali przestrzenie tak, by głównym ich bohaterem było właśnie dziecko.
Klasy są skonfigurowane tak, by odpowiadały skali uczniów, a nauczyciele i wykorzystywane przez nich materiały mają wspomagać rozwój procesu uczenia się.

Budynek powstał na bazie istniejącego już wcześniej domu w okolicy La Reina w Santiago, ale wprowadzono w nim istotne zmiany i udogodnienia. Pozostawiono część murów, ale zadbano o odpowiednie oświetlenie i ocieplenie, tworząc przestrzenie w pełni komfortowe dla małych użytkowników.

Lokalizacja: La Reina, Región Metropolitana, Chile
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Czytaj więcej

Zobacz podobne