VitraHaus

Iwan Baan
Partnerzy

O inspiracji

Z upływem czasu Vitra Campus zamieniło się w muzeum architektury, w którym można znaleźć prace tak znamienitych artystów, jak Frank Ghery, Zaha Hadid, Alvaro Siza, Tadao Ando, Jean Pruve, Nicholas Grimshaw i Buckminster Fuller.

Najnowsza część muzeum to kompleks zwany „VitraHaus”, który jest serią nachodzących na siebie elementów z dwuspadowym dachem. Autorzy projektu to architekci Herzog & de Meuron.

W styczniu 2004 roku firma Vitra wypuściła na rynek swą “Home Collection”, która obejmuje klasyki designu oraz ich reedycje. Firma wcześniej skupiała się na meblach biurowych oraz klientach biznesowych, ale tym razem stworzyła kolekcję z myślą o innej grupie docelowej. Mieli to być indywidualni kliencie, którzy interesują się designem.

Ze względu na fakt, że w Vitra Campusie w Weil am Rhein nie było już wolnego miejsca na tę kolekcję, firma w 2006 r. zleciła stworzenie projektu VitraHaus. Nowy budynek przyciąga uwagę i jest doskonałym dodatkiem do Campusu, pełniąc w nim też ważną funkcję. Stojąc po północnej stronie działki od strony fabryki, VitraHaus łączy dwa inne budynki znajdujące się w tym miejscu: Vitra Design Museum wg projektu Franka Gehry’ego (1989) i Conference Pavilion wg projektu Tadao Ando (1993).

Koncept VitraHaus łączy też dwie cechy charakterystyczne dla Herzoga & de Meurona: formę tradycyjnego domu i nakładające się na siebie elementy. Poszczególne „domy”, które tworzą jedną ogromną całość, mają ogólne cechy typowe dla przestrzeni wystawienniczej. Przeszklone są wyłącznie ich ściany szczytowe, a 12 elementów razem tworzy wysokość pięciu pięter. Wnętrza krzyżują się i łączą w różnych miejscach, prezentując imponującą przestrzeń. Nakładające się na siebie „domy” tylko pozornie mają chaotyczny charakter.

Złożoność przestrzeni wewnętrznej wynika nie tylko z nakładania się poszczególnych elementów, ale także z integracji ich poprzez pewien koncept geometryczny. Wszystkie klatki schodowe są zintegrowane w jedną, wijącą się całość, która przechodzi przez różne poziomy budynku, jak wąż, czasami ujawniając wizualne relacje poszczególnych „domów”, a czasem blokując widok. Ściany wewnętrzne pomalowane zostały na biało, aby stać się uniwersalnym tłem dla przyszłych wystaw.

VitraHaus ma swą wersję dzienną i nocną. Wieczorem perspektywa zmienia się zupełnie. W ciągu dnia wnętrze jest pełne widoków okolicy, ale kiedy zapadnie zmrok, podświetlenie budynku zmienia jego charakter. Pomieszczenia otwierają się dla stojących na zewnątrz, a przeszklone ściany zamieniają się w szyby wystawowe.

Podziwiaj naszą galerię na Pinterest oraz poczytaj aktualności na Facebook

 

 

 

 

Zdjęcia: Iwan Baan

 

 

 

Tekst: nowoczesna STODOŁA

 

 

 

Fotograf