Architekt
Fotograf
Lokalizacja
Los Angeles, California
Ekologiczna i artystyczna przestrzeń
Na idealne letnie popołudnie Lizz Wasserman przechadza się po ogrodzie swojego domu w Highland Park, prowadząc gości wzdłuż ścieżki z drewnianych desek, która wije się między aromatycznymi nagietkami, makami Matilija i kardami. Ścieżka schodzi po schodkach pod brzoskwiniami i persymonami, prowadząc do zacienionego miejsca pod starym orzechem czarnym. Dalej w dół zbocza znajduje się podwyższona grządka, która dzięki systemowi nawadniania wypełnia się pomidorami, bazylią, boćwiną, ogórkami i koprem – „Prawie nigdy nie podlewamy,” mówi Lizz, dumna z ogrodu, który wraz z Isaacem stworzyła na niegdyś nagim zboczu.
To osiągnięcie jest szczególne, biorąc pod uwagę rekordowe temperatury w południowej Kalifornii, ale para wprowadziła ekologiczne rozwiązania, polegając nie na urządzeniach, lecz na przemyślanych decyzjach i solidnym planowaniu. Dach pokrywa panel słoneczny, a poniżej umieszczono wysoko wydajne panele izolacyjne, które zapewniają komfort wnętrza bez względu na warunki pogodowe.
Z pomocą architekta Louisa Wassermana i architektki krajobrazu Caren Connolly, którzy są także rodzicami Lizz, powstał dom o prostym, eleganckim designie, wykorzystujący pasywne systemy ogrzewania i chłodzenia, takie jak otwierane świetliki tworzące „komin cieplny”. Niższy poziom domu został wbudowany w zbocze, by zapewnić chłód latem i ciepło zimą, a ogród został zaprojektowany tak, by ograniczyć zużycie wody i dostosować się do terenu.
Dom jest zasilany pompą ciepła, pompą ciepłej wody i urządzeniami elektrycznymi. Para posiada także rozbudowany system odzysku wody szarej. Pomimo że instalacja słoneczna pokrywa większość zapotrzebowania energetycznego domu, miesięczne opłaty za prąd wynoszą około 80 dolarów, co obejmuje ładowanie ich dwóch elektrycznych aut. Isaac, artysta i założyciel studia Project Room, entuzjastycznie wybrał kuchenkę indukcyjną, rezygnując z gazu, co zmniejsza emisję gazów cieplarnianych.
Lizz, jako dyrektor kreatywna w Mattel i była projektantka mody, uważa, że sukces projektu zależy od przemyślanych decyzji. Wskazuje na blat kuchenny wykonany z laminatu Bacterio i szafki, które Isaac wykonał samodzielnie, co uwolniło zasoby na inne elementy. Jednolita okładzina z lakierowanej sklejki na głównym poziomie, choć początkowo budziła wątpliwości Louisa, teraz stanowi neutralne tło dla kolorowej sztuki i intensywnego życia rodziny.
Dom wypełniają ukochane przedmioty: meble od Isaaca, takie jak lampa „Hero” nad stołem w jadalni, wbudowana sofa w „ciemnym salonie” oraz znalezione na wyprzedażach ikoniczne elementy, jak szezlong LC4 i wózek herbaciany Alvara Aalto. Każdy z nich odnajduje swoje miejsce obok dzieł sztuki stworzonych przez dzieci pary, 9-letniego Eli i 4-letnią Esphyr.
Pięć lat po przeprowadzce dom Lizz i Isaaca jest miejscem na całe życie. Czy coś by zmienili, gdyby mogli? Isaac żałuje, że nie uwzględnili zsypu na pranie w kuchni, a Lizz wspomina, że mogłoby być dobrze zainstalować wannę w głównej łazience.