Hatherlie

Andrew Simpson Architects Shannon McGrath
Partnerzy

O inspiracji

Hatherlie to dom szeregowy z końca XIX wieku o indywidualnym znaczeniu dla dziedzictwa kulturowego, położony na przedmieściach North Fitzroy w Melbourne. Budynek, pierwotnie zbudowany dla finansisty Samuela Lazarusa, stanowi ważne tło dla historii kultury Australii. Lazarus był naocznym świadkiem Palisady Eureka i jednym z nielicznych, którzy przedstawili pisemny zapis tych wydarzeń. Później pełnił funkcję ławnika przysięgłych w procesie Neda Kelly’ego.

Dom stoi na bloku o podwójnej szerokości i ma nietypowy, mniejszy element dachu dwuspadowego, który otacza główny taras. W ogrodzie od frontu znajduje się rząd sosen, które w połączeniu z polichromatyczną cegłą tworzą wyraźną prezencję budynku położonego na zakręcie ulicy, w pobliżu szczytu wzgórza.

Niezwykła konfiguracja istniejącego domu spowodowała długą rozmowę z właścicielami na temat tego, co początkowo przyciągnęło ich do tej posiadłości. Architektów zafascynowało to, że klienci przyznali się do bycia Italofilami z zamiłowaniem do krajobrazu Toskanii, gdzie się pobrali. Niektóre cechy Hatherlie nawiązują do kultowej włoskiej willi z XV wieku: położenie budynku na szczycie wzgórza; centralny dziedziniec; linia sosen; wykorzystanie wody (oryginalny dom miał centralnie położony basen); i znaczenie krajobrazu, wszystko to przyczyniło się do tego wniosku. Interwencje architektoniczne w tkankę domu skupiały się na tych cechach, z luźnym nawiązaniem do „O wiejskim domu dla dżentelmena” Albertiego, w którym opisuje on znaczenie zintegrowanego podejścia do krajobrazu i architektury.

Technikalia Hatherlie

Zabudowany i miękki krajobraz jest kluczem do połączenia zabytkowego budynku ze współczesnymi przedłużeniami pomieszczeń sypialnianych i użytkowych. Architekci ściśle współpracowali z Renata Fairhall Garden Designs, aby stworzyć serię nakładających się przestrzeni, które nie pozwalają na jasne określenie jako „architektura” lub „krajobraz”. Chociaż przednia część domu pozostała nienaruszona i została zasadniczo odrestaurowana, dobudówki z połowy XX wieku w centrum posiadłości zostały rozebrane wraz z częścią „stajni” zlokalizowaną na tylnej granicy. Stajnie mieszczą parking poza terenem obiektu, a na górze znajduje się rezydencja dla gości, do której prowadzą zewnętrzne spiralne schody.

Nowe przedłużenie salonu odzwierciedla profil dachu dwuspadowego dachu elewacji frontowej i staje się podwyższoną platformą, analogiczną do wzgórza, oferującą rozszerzony widok na ogród. Woda powraca do domu w postaci stawu refleksyjnego, który otacza nową dobudówkę kuchenną. Paleta materiałów odzwierciedla zaangażowanie w wykorzystanie naturalnych materiałów, takich jak: okładzin ściennych i sufitowych z litego cedru, stolarki i deski podłogowych z litego dębu, betonowych blatów i paneli, ręcznie robionych mosiężnych zlewów, płytek z wapienia oraz zwęglonej (Yakisugi) okładziny (jesion srebrzysty).

Lokalizacja: Fitzroy North, Melbourne, Australia
Tekst: nowoczesna STODOŁA