House in Nakauchi

Snark Ippei Shinzawa
Kategorie: Domy drewniane
Partnerzy

O inspiracji

W Japonii SNARK zaprojektował „House in Nakauchi” – minimalistyczną rezydencję, która łączy estetykę szklarni z funkcją domu rodzinnego. Działka znajduje się na obrzeżach miasta Maebashi w prefekturze Gunma, na skraju obszaru, w którym przecinają się grunty mieszkalne i rolne, około 10 minut jazdy samochodem od najbliższej stacji. Ponieważ w okolicy jest wiele domów, które są samowystarczalne, odległość między domami jest utrzymywana przez małe pola i małe STODOŁY wstawione między sąsiednie domy, a ludzi pracujących w polu można zobaczyć tu i ówdzie na zewnątrz.

Działka, na której stoi House in Nakauchi jest również wystarczająco duża, aby zabezpieczyć pole i STODOŁĘ dla samowystarczalnego życia, a klient wybrał tę dużą ziemię, aby uprawiać sukulenty jako hobby. „Kontynuowaliśmy projekt kierując się formatem domu jednorodzinnego z polem i STODOŁĄ, a nie domu jednorodzinnego z ogródkiem, który często występuje w tej okolicy, myśląc jednocześnie o rozrysowaniu jego możliwości” – mówią architekci.

Wzdłuż równoległoboku terenu ułożono dwa piętra i poddasze po północnej stronie terenu w zwarty sposób, aby zapewnić dużo przestrzeni po słonecznej południowej stronie. STODOŁY widoczne w okolicy to często zamknięte magazyny lub warsztaty, które są niezależne od domu, ale tutaj przezroczysta bryła z dużą objętością powietrza jest umieszczona blisko kubatury domu. Są one połączone dużymi przesuwanymi drzwiami i uzupełniają życzenie klienta oraz funkcję domu. Aby ułatwić renowacje, takie jak rozbudowy i redukcje w zależności od stylu życia, konstrukcja ścian zewnętrznych jest prosta z drewna o małych przekrojach i przezroczystych płyt falistych z poliwęglanu, a konstrukcja, która ją wspiera, jest niezależna od części mieszkalnej.

Na pierwszym piętrze znajduje się obszerne wejście i schowek, natomiast na drugim piętrze znajduje się pomieszczenie do suszenia ubrań oraz rozbudowa o atelier zwiększające funkcjonalność domu, a jednocześnie pełniące funkcję szklarni do uprawy i uprawy sukulentów. Gdy drzwi przesuwne przy wejściu na pierwszym piętrze są całkowicie otwarte, stają się jednością z podłogą gruntową z przezroczystym dachem i łączą się z ogrodem i polami dalej. „Punktują interfejs pośredniczący w relacjach z otoczeniem przy jednoczesnym zachowaniu prywatności na tej stronie, gdzie nic nie blokuje widoku” – kwitują architekci.

Belki stropowe są tak zaprojektowane, aby klient mógł swobodnie powiesić lampki i rośliny. Z kolei belki podłogowe na drugim piętrze wyrażają się w ich dużym rozmiarze, podkreślając kierunkowość belek, które są nachylone na płaszczyźnie i wyprowadzają świadomość na zewnątrz. Słupy podtrzymujące zewnętrzny dach są podnoszone przez fundament o tym samym kształcie, aby zapobiec zniszczeniu spowodowanemu deszczem, a podstawy filarów są owinięte miedzianymi płytami. Dzięki częściowemu przedstawieniu i zakryciu materiałów konstrukcyjnych struktura nie jest częścią architektury, ale raczej samodzielnym wyglądem przypominającym mebel.

Lokalizacja: Maebashi, Japonia
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Architekt