Novacella Abbey Museum

MoDus Architects, Simone Bossi
Kategorie: Renowacje
Partnerzy

O inspiracji

Założone w 1142 roku i usytuowane w dolinie Eisack w pobliżu Bressanone opactwo Novacella nie tylko reprezentuje jeden z najważniejszych zespołów architektonicznych dzisiejszego Południowego Tyrolu. Przede wszystkim wyróżnia się jako wybitne opactwo augustianów. Podobnie jak mała, samowystarczalna wioska, każdy budynek w kompleksie klasztornym odgrywał określoną rolę: kościoły, kaplice, młyny, warsztaty, piwnice z winami i gospodarstwa wiejskie tworzyły niezatarte jądro, którego tylko część została przekształcona w muzeum.

Nowe oblicze opactwa Novacella

Nowy dodatek pomaga odwiedzającym zorientować się w terenie opactwa i uczestniczy w jego wielowarstwowej historii, ustanawiając nowe pozycje i nowe słownictwo z językiem architektonicznym szanującym zarówno przeszłość, jak i przyszłość. Dodatek MoDusArchitects wprowadza nowe funkcje do starych budynków i zmienia relacje między strukturami pomocniczymi a głównymi budynkami opactwa Novacella. Z zewnątrz projekt jest widoczny jedynie przez poczerniały, pokryty miedzią most, który wyłania się z grupy zrekonstruowanych budynków usługowych, które łączą się z głównym krużgankiem na górnym poziomie.

Projekt dotyczy trzech drugorzędnych, sąsiadujących ze sobą budowli osadzonych na tle XVII-wiecznego skrzydła głównego krużganka. Pierwszy budynek oczyszczono, aby przekształcić magazyn rolny w przestronną przestrzeń o podwójnej wysokości atrium wejściowego z widokiem na antresolę. Z drugiej strony drugi budynek zastępuje zburzone, parterowe lavatorium szerokimi schodami i wieżą, która łączy się z zabytkowym skrzydłem krużganka. Trzecią i ostatnią strukturę odnowiono, aby pomieścić przestrzeń seminaryjną i konferencyjną na parterze z nowo skonfigurowanym zewnętrznym dziedzińcem oraz czasową przestrzeń wystawienniczą i salę chóru na górnym poziomie.

Nowa-stara przestrzeń

W nowym atrium znajduje się zbudowana na zamówienie kasa biletowa, gabloty i oprawy oświetleniowe, których przegubowe detale z miedzi, drewna i szkła tworzą intrygujące detale w nowo odsłoniętych okapach odrestaurowanego, spadzistego drewnianego dachu i grubo ociosanych tynków. Zwiedzający opuszczają hol wejściowy i udają się na zewnątrz, aby rozpocząć zwiedzanie klasztoru Novacella, trasa wiedzie przez klasztor, przechodzi przez XVIII-wieczną bibliotekę i nowo odrestaurowaną salę z freskami z XVII wieku, a następnie kończy trasę, wracając do nowego dodatku na górny poziom, na szczycie klatki schodowej.

W ten sposób projekt MoDus Architects jest zarówno punktem wyjścia, jak i punktem docelowym sekwencji muzealnej. Kończąc wizytę w muzeum i wychodząc poza antyczne mury opactwa w przestrzeń nowego mostu, duże okno zapewnia wizualną ulgę: skrócony widok na dach odnowionego magazynu wraca do kaplicy Sant’Angelo dla orientacji, jednocześnie zapewniając uprzywilejowane widoki na otoczony murem ogród opactwa i winnice poza nim.

Betonowe tło

Murowane, odsłonięte betonowe ściany, betonowe podłogi wykończone kielnią i gruba kasztanowa stolarka stanowią wyczuwalne w dotyku tło, które przywraca przestrzenną sekwencję z powrotem do kaskadowych schodów prowadzących do atrium. Elementy architektoniczne utrzymane są w nastrojowej równowadze subtelnych tonów i naturalnych materiałów. Poczucie spokoju zapewnia wyważone użycie ograniczonej palety projektów, w której nowe i stare są godzone poprzez dyskretne szczegóły. Projektowi towarzyszą artystyczne interwencje Paula Rennera, którego romantyczne i żartobliwe interpretacje hortus sanctis augustini tworzą kapryśny dodatek do surowości wnętrz. Malownicza wycieczka Rennera po botanicznym dziedzictwie opactwa rozwija się wzdłuż metalowej okładziny wieży, gdy goście schodzą z górnego poziomu krużganka z powrotem do holu wejściowego.

Prace MoDus Architects opierają się na heterogeniczności odmiennych okresów architektonicznych opactwa Novacella z przenikliwym podejściem, które łączy zarówno historyczne, jak i współczesne słownictwo w wyważoną całość. Projekt sekwencji przestrzeni i ich haptyczne, dotykowe komunikaty o pustce, upływającym czasie i bardziej efemerycznych cechach, których może doświadczyć tylko odwiedzający, przenoszą wszystko, co opactwo oferuje dla przyszłości.

Lokalizacja: Vahrn, Włochy
Tekst: nowoczesna STODOŁA