Fot. Alan Williams | Arch. Merrett Houmøller Architects

Renowacjalondyńskiej kamienicy

Projekt o nazwie „Cornerstone House” był pierwszym zleceniem londyńskiego studia, które powstało w 2014 roku. Twórcy studia, Peter Merrett i Robert Houmøller, odpowiadali za renowację starej nieruchomości w londyńskiej dzielnicy Crouch End. Ich pomysł polegał na stworzeniu przestrzeni o podwójnej wysokości i powiększeniu domu o czarną stodołę, która wzmacnia więzi mieszkańców z ogrodem.Wcześniej wnętrze kamienicy było pełne ciemnych i ciasnych pomieszczeń. Głównym celem projektu było więc otwarcie przestrzeni i stworzenie większych, jaśniejszych pomieszczeń. Miały być lepiej połączone wizualnie, zapewniając też lepszą wentylację domu.

Fot. Alan Williams | Arch. Merrett Houmøller Architects

„Zmiany w układzie okien i ścian w nowych, przecinających się przestrzeniach domu, mają znaczenie nie tylko praktyczne. Wprowadzają też poczucie dynamiki w całej nieruchomości” wyjaśnia Houmøller.  „Pomieszczenia są połączone ze sobą wizualnie, ale fizycznie nadal są podzielone. Takie rozwiązanie wprowadza więcej światła oraz wrażenie ruchu, pozwalając jednak zachować poczucie prywatności i podziału przestrzeni.”

Fot. Alan Williams | Arch. Merrett Houmøller Architects

Kluczową interwencją architektoniczną w starej kamienicy było stworzenie przestrzeni o podwójnej wysokości. Miała łączyć poziom wejścia z kuchnią i terenem jadalni, które przeniesiono na ten sam poziom co ogród znajdujący się z tyłu domu. Z nowej antresoli można spoglądać na kuchnię i duże, przeszklone drzwi. Po otwarciu łączą one wnętrze z przestrzenią zewnętrzną, wpuszczając do środka sporo światła. Dwa poziomy domu połączono nowymi schodami z drewna i poczernianej stali, których balustrada ciągnie się wzdłuż antresoli, wzmacniając wizualną spójność obydwóch poziomów.

Fot. Alan Williams | Arch. Merrett Houmøller Architects

W części tylnej nieruchomości architekci stworzyli nową jadalnię, która mieści się w przybudówce z dwuspadowym dachem. Elewację wykończono tu płytami porcelanowymi, a dach przykryto czarną blachą cynkową. Meble i oświetlenie jadalni zaprojektowano przy współpracy z właścicielami. Przewijająca się ograniczona różnorodność materiałów i wzorów w starych i nowych pomieszczeniach zapewnia poczucie spójności. Architekci zastosowali powtarzający się motyw wzoru tzw. jodełki, którą widzimy na podłogach, zarówno drewnianych jak i betonowych. Prosta paleta kolorów i materiałów to „ukłon” w stronę stylu edwardiańskiego w architekturze.