Arch. Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra
  • Architekt

    Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra
  • Lokalizacja

    La Reina, Región Metropolitana, Chile

Architektura wspierającarozwój dziecka

Projekt budynku edukacyjnego w Santiago narodził się w wyniku obszernego dochodzenia przeprowadzonego przez inwestora firmy Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra we Włoszech, Hiszpanii i Danii. Efektem tych badań było wprowadzenie do Chile metodologii „Reggio Emilia”, powstałej w 1945 roku we Włoszech. Kluczowe założenia tej pedagogiki – traktowanie dziecka jako protagonisty oraz postrzeganie przestrzeni jako „trzeciego nauczyciela” – stały się fundamentem projektu. Architekci inspirowali się również chilijską kulturą, szczególnie tradycją plemienia Mapuche i urządzeniem „Kupulwe”, które utrzymuje niemowlęta („guaguas”) w pozycji pionowej, wspierając ich czujność i naturalną ciekawość świata. Ten kulturowy kontekst nadał przestrzeni kierunek przypominający prostą, funkcjonalną formę, nieco na wzór nowoczesnej stodoły, ale z głębokim naciskiem na edukację.

Arch. Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra

Zgodnie z koncepcją Reggio Emilia, budynek ma stymulować i pobudzać dzieci do zdobywania nowych doświadczeń, czyniąc je głównymi bohaterami procesu nauki. Klasy zaprojektowano zgodnie ze skalą najmłodszych użytkowników, co sprawia, że przestrzeń jest dla nich intuicyjna i przyjazna. Nauczyciele oraz materiały dydaktyczne stanowią jedynie wsparcie, podczas gdy kluczową rolę odgrywa sama architektura – otwarta, pełna światła i zaprojektowana tak, by wspierać eksplorację, kreatywność oraz samodzielne odkrywanie otoczenia. W ten sposób przestrzeń edukacyjna staje się aktywnym uczestnikiem procesu rozwoju.

Arch. Etienne Lefranc + Gonzalo de La Parra

Realizacja została oparta na istniejącym budynku mieszkalnym w dzielnicy La Reina w Santiago, który poddano znaczącej przebudowie. Pozostawiono część oryginalnych murów, ale wprowadzono liczne udoskonalenia, takie jak poprawione oświetlenie naturalne, lepszą izolację termiczną i reorganizację układu pomieszczeń. Dzięki temu powstała przestrzeń komfortowa, bezpieczna i dopasowana do potrzeb najmłodszych. Całość łączy w sobie elementy lokalnej tradycji, nowoczesnego podejścia pedagogicznego oraz funkcjonalnych rozwiązań architektonicznych, tworząc środowisko idealne do nauki i rozwoju.