Fot. Paul Massey | Arch. Christophera Howe
  • Architekt

    Christophera Howe
  • Fotograf

    Paul Massey
  • Lokalizacja

    Gloucestershire, Wielka Brytania

Stodoła wśródłąk Gloucestershire

Na skraju łąki pełnej dzikich kwiatów w Gloucestershire, tuż obok szemrzącego strumienia i wypasających się owiec, stoi niewielka kamienna stodoła. Jej tawny, miodowa barwa harmonijnie współgra z otaczającą naturą, a dwuskrzydłowe przeszklenia otwierają się niczym przekrój makiety, ukazując intymne wnętrze. Choć można odnieść wrażenie, że budynek istnieje w tej formie od wieków, jego obecny charakter to efekt niezwykle szybkiej i kreatywnej metamorfozy przeprowadzonej przez antykwariusza i projektanta mebli Christophera Howe’a.

Fot. Paul Massey | Arch. Christophera Howe

Historia i koncepcja

Właściciele kupili stodołę w 2014 roku w ekspresowym tempie – zaledwie dwa miesiące przed Bożym Narodzeniem, które wyznaczyli sobie jako termin wprowadzenia się. Zadanie powierzono ekipie budowlanej Bull Construction z Derbyshire, która całkowicie odświeżyła wnętrza w ciągu ośmiu i pół tygodnia. Układ domu pozostał prosty – cztery pomieszczenia rozdzielone centralną klatką schodową – ale jego atmosfera zmieniła się całkowicie.

Materiały i wnętrza

Nowa aranżacja powstała z myślą o tym, by stodoła wyglądała, jakby przez lata była zamieszkana przez kogoś związanego z lokalnym majątkiem ziemskim. Drewniane okładziny, dębowe podłogi i ciężkie kamienne płyty w kuchni tworzą solidną bazę, do której Howe dobrał eklektyczny zestaw mebli i dodatków. Każdy przedmiot niesie ze sobą historię: stołek kupiony na targu w Santa Monica, norweski kredens z XVIII wieku czy żyrandol Murano, który niegdyś wisiał nad stołem śniadaniowym Jeana Paula Getty’ego.

Fot. Paul Massey | Arch. Christophera Howe

Styl i detale

Projekt opiera się na swobodnym łączeniu stylów i epok. To świadomy zabieg – meble i oświetlenie miały wyglądać tak, jakby zostały zgromadzone przez lata, „pożyczone” z większego dworu i przeniesione do skromniejszej siedziby. Jak mówi Howe, właściciele zyskali dostęp do czterdziestu lat jego kolekcjonerskich pasji. Efekt to niepozorna, lecz niezwykle autentyczna przestrzeń – domowa, pełna uroku i odporna na przemijające trendy.

Relacja z krajobrazem

Otoczenie stodoły jest integralną częścią projektu. Latem mieszkańcy mogą szeroko otwierać drzwi na łąkę i wsłuchiwać się w śpiew ptaków, nawet z łóżka dzięki podarowanej przez Howe’a parze zabytkowych lornetek. Wnętrza, choć urządzone w krótkim czasie, emanują ponadczasowością, a ich niedoskonałości – celowo zachowane – nadają całości wyjątkowy charakter, idealnie wpisujący się w malowniczy krajobraz Gloucestershire.

Fot. Paul Massey | Arch. Christophera Howe

Atmosfera i charakter domu

Stodoła jest jednocześnie rustykalna i wyrafinowana, a jej siłą jest brak przesadnej dbałości o „perfekcję”. Wnętrza noszą ślady świadomego użytkowania – dębowa podłoga została specjalnie „postarzana”, a każda rzecz, od obrazów po lampy, ma swoją opowieść. To dom, który daje poczucie zakorzenienia, a jednocześnie zaprasza do odkrywania historii ukrytych w detalach.