Fot. Raimund Koch | Arch. Preston Scott Cohen
  • Architekt

    Preston Scott Cohen
  • Fotograf

    Raimund Koch

Barn z XIX wiekuodrodzony w Catskills

W Pine Plains, dwa godziny na północ od Nowego Jorku, architekt Preston Scott Cohen przekształcił monumentalną stodołę z początków XIX wieku w niezwykły dom wakacyjny dla literackiego małżeństwa Goodmanów. Projekt łączy historię i nowoczesność, zachowując potężną drewnianą konstrukcję nośną, a jednocześnie otwierając przestrzeń na nowe funkcje, widoki i doświadczenia. Efekt jest zaskakujący: architektura jednocześnie znana i obca, rustykalna i futurystyczna.

Fot. Raimund Koch | Arch. Preston Scott Cohen

Historia i transformacja

Punktem wyjścia była oryginalna holenderska stodoła z Mohawk Valley – rzadki przykład o pięciu przęsłach i imponujących wymiarach 50 × 60 stóp, osiągająca 11 metrów wysokości. Jej masywne H-kształtne podpory oraz centralna „nawa” stały się sercem nowego domu. Konstrukcję rozebrano, zakonserwowano i odtworzono, a następnie osłonięto współczesną powłoką architektoniczną.

Dialog przeszłości i współczesności

Cohen zaprojektował dom jako eksperyment przestrzenny i materiałowy. Drewniane belki zyskały towarzystwo stalowej ramy, która przejmuje część obciążeń, tworząc niezwykłą choreografię struktur – raz kontrastujących, raz harmonizujących. Zewnętrzne elewacje obłożono wąskimi cedrowymi deskami, które w odbiorze przypominają beton lany in situ. Ta powściągliwa, monolityczna powłoka podkreśla dramatyzm ukrytej w środku drewnianej konstrukcji.

Fot. Raimund Koch | Arch. Preston Scott Cohen

Wnętrza pełne światła i monumentalności

Najważniejszym gestem architekta było pozostawienie przestrzeni w stanie prawie całkowitej otwartości. Dwukondygnacyjna kubatura w jednym z bocznych naw mieści prywatne apartamenty, gabinety i łazienki, a nad kuchnią znalazła się antresola – ulubione miejsce wnuków. Wnętrze wypełniają także aż 48 nieregularnie rozmieszczonych okien, które tworzą dynamiczną, niemal surrealistyczną fasadę – kadrując zarówno krajobraz Catskills, jak i fragmenty konstrukcji wewnętrznej.

Breezeway – przestrzeń progu

Centralnym elementem domu jest przelotowa sień – szeroki na 3 metry i wysoki na całą bryłę „breezeway”, otwarty na obie strony. To zarazem główne wejście, osłonięty taras i teatralny kadr na szczyt Round Top Mountain. Dzięki przeszklonym, podnoszonym drzwiom przestrzeń ta zmienia się w werandę używaną przez cały rok, stanowiąc metaforę samej idei progu – przejścia między wnętrzem a naturą.

Fot. Raimund Koch | Arch. Preston Scott Cohen

Architektura jako doświadczenie

Goodman House to przykład, jak dawne struktury mogą stać się płótnem dla nowoczesnej interpretacji architektury. Monumentalna rama stodoły, zestawiona ze stalą i współczesną skórą elewacyjną, tworzy dom niezwykle zmysłowy i intelektualny zarazem. Cohen odczytał archetyp stodoły na nowo, zamieniając go w dzieło, które wychodzi poza funkcję domu wakacyjnego i staje się przestrzenią sztuki.