Arch. HEATHER BENNING

Przezroczysty domjako rzeźba site-specific

W 2005 roku kanadyjska artystka Heather Benning nabyła opuszczony dom na wiejskich terenach Manitoby, który przekształciła w kultową instalację site-specific o nazwie The Dollhouse. Projekt zakładał odrestaurowanie budynku do stanu z lat 60., kiedy był ostatnio zamieszkany – artystka wymieniła dach, zrekonstruowała wnętrze zgodnie z duchem epoki i… usunęła północną ścianę, zastępując ją przezroczystą taflą pleksiglasu. Instalacja artystyczna została otwarta w czerwcu 2007 roku, umożliwiając odwiedzającym podglądanie „życia w skali 1:1”, jakby zaglądali do ogromnego domku dla lalek.

Arch. HEATHER BENNING

The Dollhouse to nie tylko monumentalna rzeźba – to także głos w dyskusji o przemianach krajobrazu wiejskiego i pamięci miejsca. Dzięki zastosowaniu nietypowej formy ekspozycji, Benning zmusiła odbiorców do refleksji nad tym, co tworzy poczucie domu i jak architektura wpływa na naszą tożsamość. Skala dzieła przyciągała uwagę i działała jak soczewka skupiająca spojrzenie na marginalizowane przestrzenie w kanadyjskiej prowincji. Sam dom przypominał z zewnątrz nowoczesną stodołę, jednak wnętrze zdradzało nostalgiczną duszę miejsca zamrożonego w czasie – kontrast między nowym a starym tworzył warstwową narrację o znikającym świecie.

Arch. HEATHER BENNING

Z powodu postępującej degradacji konstrukcji oraz zmian w otoczeniu (wzmożona działalność przemysłowa, odwierty ropy, ruch ciężarówek), projekt został zakończony w 2013 roku, kiedy artystka zdecydowała się symbolicznie spalić The Dollhouse. Akt ten został udokumentowany przez filmowca Chada Gallowaya w poruszającym filmie z 2014 roku. Instalacja na zawsze zapisała się w historii kanadyjskiej sztuki współczesnej jako projekt łączący architekturę, tożsamość miejsca i krytykę społeczną. The Dollhouse to jedno z najciekawszych połączeń sztuki, architektury i emocjonalnej opowieści o przemijaniu.