Budynek szkolny „Daydreams” w Tippet Rise Art Center

To przykład dosłownego połączenia architektury ze sztuką.
 
Firma CUSHING TERRELL została poproszona o zaprojektowanie budynku, który miał powstać na rozległym terenie ośrodka kultury Tippet Rise Art Center, znajdującego się w sąsiedztwie społeczności Fishtail w amerykańskim stanie Montana. Wymogi określone dla tego projektu były bardzo proste: budynek miał być repliką maleńkiego budynku szkoły z jedną salą, pochodzącego z końca XIX wieku i miał stanowić osłoniętą przestrzeń, która chronić będzie rzeźbę wykonaną przez znanego artystę. Celem projektu była też inspiracja renomowanego artysty Patricka Dougherty’ego, który następnie miał zaprojektować i stworzyć rzeźbę pasującą do całego miejsca.

Budynek miał stanąć na wciąż działającym ranczu, więc ważna była minimalna ingerencja budowlana w krajobraz i przyrodę. Wiązało się z tym ograniczenie do minimum poważnych prac budowlanych oraz zastosowanie ekologicznych rozwiązań, także przy postarzaniu drewna zastosowanego do budowy. Oświetlenie wewnętrzne zostało ograniczone do minimum, a sam budynek nie ma instalacji wodno-kanalizacyjnej i żadnych systemów mechanicznych. Budynek stał się więc pasywną częścią swego ekosystemu, stając się częścią sztuki.
 
Najtrudniejszym zadaniem architektów było ustalenie odpowiedniego poziomu ochrony, która będzie potrzebna dla powstałej później rzeźby. Jednocześnie budynek miał wyglądać tak, jakby stał w tym miejscu już od dawna. Dougherty tworzy rzeźby efemeryczne z młodych roślin typowych dla okolicy, więc od początku zakładano, że jego prace będą się starzeć z biegiem czasu. W tym przypadku jednak artysta oczekiwał od architektów, że ich projekt będzie chronić wnętrze przed wodą i w ten sposób zwiększy się żywotność budynku oraz jego rzeźby. W normalnych warunkach byłoby to założenie oczywiste przy projektowaniu domu, ale tu żadne założenie nie było klasyczne. Architekci mieli bowiem stworzyć replikę ponad stuletniego, zniszczonego budynku szkoły.
 
Firma Cushing Terrell postanowiła zachować stary wygląd zniszczonego dachu, pozwalając w ten sposób, by przez otwory wpadało do wnętrza naturalne światło. Udało się to osiągnąć dzięki zastosowaniu płyt poliestrowych, które ukryto w powłoce dziurawego dachu w taki sposób, że dojrzy je tylko wprawne oko. Kolejnym wyzwaniem było stworzenie takiego wnętrza i wykończenia zewnętrznego, które będą pasowały do pobliskiego, zabytkowego budynku szkoły. Architekci udokumentowali więc wszystkie istotne szczegóły, łącznie z liczbą warstw farby i wprowadzili odpowiednie przebarwienia do swojego projektu.
 
Zanim powstał ostateczny budynek, architekci i firma budowlana wykonali makiety w pełnej skali, by ustalić najlepszy sposób wykończenia i najlepsze techniki budowlane i wykończeniowe. Ogromne znaczenie miał więc też dobór odpowiedniego wykonawcy i jego chęć do eksperymentowania z możliwymi materiałami i technikami.
 
Choć cały zespół musiał wykonać wiele analiz i podjąć mnóstwo kluczowych decyzji, główne prace projektowe i budowlane zajęły zaledwie pół roku. Cały projekt rozpoczął się w styczniu, a kluczowe prace budowlane zostały wykonane do końca czerwca. Aby przyspieszyć prace budowlane, ściany budynku zostały prefabrykowane i przetransportowane na miejsce budowy. Artysta wkroczył ze swą instalacją na początku lipca, a jego dzieło zostało ukończone po trzech tygodniach.

Lokalizacja: Fishtail, Montana, USA
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Czytaj więcej

Zobacz podobne