Firma Muji zaprezentowała swój nowy, prefabrykowany dom

MUJI
Partnerzy

O inspiracji

To spełnienie marzeń każdego minimalisty. Japońska firma Muji opanowała minimalizm do perfekcji i przedstawiła swój pierwszy, parterowy dom w swojej linii prefabrykowanych budynków.

Dom „Yō no Ie”, co oznacza „Prosty dom”, to czwarta propozycja firmy, ale w przeciwieństwie do swoich poprzedników, to pierwszy budynek parterowy Muji. Jak się okazało, został on zaprojektowany i wykonany w odpowiedzi na coraz większe zainteresowanie niewielkimi domami parterowymi w rejonach podmiejskich lub wiejskich Japonii. Najczęściej klientami w takich przypadkach są przedstawiciele starszego pokolenia Japończyków, którzy z myślą o spokojnej emeryturze, wybierają domy nie wymagającego późniejszego nakładu pracy i takie, które nie mają schodów.Prezentacja nowego domu w ofercie firmy Muji została zaplanowana tak, by uczcić nią piętnastą rocznicę działalności w branży związanej z budową domów. Pierwszy dom tej firmy został przedstawiony bowiem w 2004 roku („Ki no Ie”, czyli „Drewniany dom”) i był on zaprojektowany przez Kazuhiko Nanbę. Cztery lata później pojawił się dom „Mado no le” („Dom z oknami), a w 2010 roku firma przedstawiła swoją trzypoziomową propozycję o nazwie „Tate no le” („Pionowy dom”). Pięć lat temu firma zaczęła eksperymentować z mikro domami w stylu japońskim i w 2017 roku zaczęła sprzedawać prefabrykowaną „Chatę Muji”.

Wszystkie te projekty łączy typowa dla marki Muji minimalistyczna estetyka. Domy mają otwarty plan, aby dawać swym właścicielom wolność w konfiguracji przestrzeni, stosownie do swych potrzeb i upodobań. Trwałe, energooszczędne budynki czerpią inspiracje z tradycyjnej japońskiej architektury, ale wprowadzają zasady pasywnej gospodarki energią i zawsze tworzone są z najwyższej jakości materiałów. Wykończenia domów mogą uwzględniać także całą linię dodatkowych produktów Muji, które również cechuje minimalistyczna estetyka.

Otwarty plan oraz odpowiednio ulokowane okna i drzwi najnowszego domu Muji sprawiają wrażenie przestronności, choć budynek z założenia jest niewielki i kompaktowy. „Yō no Ie” podkreśla także związki wnętrza z otoczeniem, dzięki zastosowaniu dużych przesuwnych drzwi oraz wyjątkowo dużego, drewnianego tarasu, w którym znalazło się nawet miejsce na palenisko lub ogród warzywny. Cena tego modelu zaczyna się od 160 tysięcy dolarów, a dom dostępny jest tylko na rynku japońskim. Obecnie firma sprzedaje około 300 prefabrykowanych domów rocznie, ale z tym projektem liczby najprawdopodobniej pójdą w górę.

Lokalizacja: Japonia
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Fotograf