Hollywoodzka posiadłość

Carter Bradly Manolo Langis
Kategorie: Renowacje
Partnerzy

O inspiracji

W 2009 roku na cichym rogu Los Angeles ówczesny dyrektor generalny The Coffee Bean & Tea Leaf, Mel Elias, znalazł poważnie uszkodzoną przez wodę, rozpadającą się posiadłość o powierzchni 465 metrów kwadratowych, ukrytą za plątaniną zarośniętej roślinności. Jej były właściciel, nieżyjący już hollywoodzki trener aktorstwa, Milton Katselas, wypełnił swoją posiadłość przemysłowymi świetlikami i ogromnymi kominkami opalanymi drewnem, z jednym w centralnej jadalni dziwnie ozdobionym osobliwą czerwoną dachówką. Szklano-betonowa konstrukcja została obramowana wysokimi sufitami, zardzewiałymi stalowymi belkami i zróżnicowanymi elewacjami na planie parteru. Prostokątne regały sięgające od podłogi do sufitu w oświetlonej słońcem jadalni skrywały niezwykłą niespodziankę: sekretne przejście prowadzące do garderoby w głównej sypialni.

Historia posiadłości

Poprzedni właściciel domu, legendarny trener aktorstwa Milton Katselas, przekształcił parę domków z lat czterdziestych XX wieku w dziwaczny betonowo-stalowy pawilon z pensjonatem tuż za nim. „To była najbardziej wyjątkowa posiadłość, jaką kiedykolwiek widziałem” — mówi Mel. Po roku przeszukiwania rynku w poszukiwaniu nowego domu wiedział, że musi kupić ten (wraz z niektórymi obrazami Katselasa i jego imponującą kolekcją książek o sztuce).

Dziś, w zaciszu wypielęgnowanych żywopłotów, on i projektant z Los Angeles Carter Bradley siedzą wokół swojego kuchennego stołu, gdzie aromat kawy unosi się w górę do 14-metrowego, świetlistego sufitu. W ciągu trzech lat Bradley przeprowadził całkowity remont domu jako projekt kierownik, pracujący bezpośrednio z wykonawcami i werbujący kreślarzy architektonicznych w celu sformalizowania planów. Pierwszym głównym priorytetem było oczyszczenie terenu i dachu z krnąbrnej roślinności, a następnie ustabilizowanie tego, co mieli zachować z istniejącej rezydencji. W grę wchodziła naprawa i uszczelnienie części dachu oraz wykopanie kopców ziemi, które nagromadziły się pod ścianami. Od tego momentu, gdy renowacja była kontynuowana w postaci fragmentarycznych ulepszeń, zarówno Mel, jak i Bradley chcieli nie tylko zachować unikalne cechy nieruchomości, ale także uzupełnić je w nowym budynku: więcej kominków, więcej świetlików i więcej przypadkowych czerwonych płytek.

11 lat renowacji

Pensjonat był pierwszą ukończoną częścią projektu i Mel mieszkał w nim, gdy budowano główny dom. Od zakupu nieruchomości w 2009 roku do ukończenia przez Sarah ogrodu na dachu, cała renowacja trwała około 11 lat. Nowo wybudowana kuchnia zawiera wizualny język oryginalnego domu: bogate drewno zmieszane z surowymi metalowymi elementami i świetliki wbudowane w strzelisty dach z blachy. Niestandardowy stół i wyspa mają wyblakłe powierzchnie z czarnego granitu przypominające żeliwną patelnię, „całkowicie niezniszczalny” materiał, jak mówi Bradley. Drabinka biblioteczna przesuwa się po obwodzie pomieszczenia, wspinając się po wysokich na 3 metry szafkach. Wiśniowy fornir to ukłon w stronę fascynacji Mel japońską wrażliwością: „Mam lekką obsesję na punkcie japońskiej precyzji i kultury” — mówi. Wazony Ikebana, bar sake i japońskie klony rozsiane są po posiadłości, a autentyczne ekrany shoji służą jako przesuwane drzwi szafy w pokoju gościnnym.

Przestrzeń i detale

W całym domu pojawia się kilka powtarzających się motywów: szklane ściany, stalowe ramy, regały sięgające od podłogi do sufitu i ruchome drabiny biblioteczne. Wnętrza wyposażone są w klasyki z połowy wieku, w tym zabytkowe krzesło Eames Lounge, a także japońskie dzieła sztuki. Do strzelistego pokoju rodzinnego przylega imponujący, choć ciekawie umieszczony, betonowy silos prysznicowy osadzony w szklanych cegłach.

Każda przestrzeń w domu ma swoją specyfikację. Rozpocząwszy różne przedsięwzięcia biznesowe od czasu opuszczenia The Coffee Bean & Tea Leaf w 2014 roku, Mel spędza większość czasu w swoim biurze, dawnym dziedzińcu, który został od tego czasu zadaszony i obejmuje zachowaną przestrzeń na poddaszu, na którą można wejść po wysuwanej drabinie. Inne miejsce do pracy znajduje się poza pokojem dziennym – ot, dwa schodki z czarnej stali w dół od jadalni – to pokój muzyczny, studio firmy produkcyjnej, gdzie nagrywa się muzykę na żywo i muzykę do filmów. „Wspaniałą rzeczą w tym domu” — mówi Mel — „jest to, że jest to kreatywne narzędzie do wszelkiego rodzaju działań”.

Lokalizacja: Los Angeles, Stany Zjednoczone
Tekst: nowoczesna STODOŁA