nowoczesna STODOŁA
nowoczesna STODOŁA

Niejednoznaczność Yutorie Atami House

Kategorie: Wnętrza

O inspiracji

Yutorie Atami House to interpretacja Japoni jako gasshukujo, czyli po japońsku „akademika”. Projekt renowacji autorstwa Naoshi Kondo, właściciela, architekta i projektanta wnętrz nie tylko zakłada prace reinterpretacyjne bryły.

Wpływ multidyscyplinarności

Dlaczego uważa się projekt studia Naoshi Kondo jako architektonicznie inny? Bowiem Yutorie Atami House uosabia twórczą postawę Kondo. Architekt aktywnie działa w multidyscyplinarnych dziedzinach projektowania i zawsze łączy w swoich pracach wyjątkowe poczucie humoru i wyrazistość. Kwestionuje standardy „projektowania renowacji”,  uważane za sposób na pozostawienie „tego, co tam było”. „Tożsamość Yutorie ustalono poprzez spontaniczne ślady intuicyjnych decyzji. Coś, co nie mogło zostać zrealizowane w ramach strukturalnej logiki twórczej lub rozważenia konieczności, co prowadzi do zaskakującego nagromadzenia doskonałej równowagi”.

Główną parterową drewnianą bryłę zbudowano w latach 50. XX wieku dla teścia Kondo, z naturalną łaźnią termalną i przestrzenią studyjną. Opuszczono go jednak przez dekadę, aż do rozpoczęcia budowy projektu Yutorie Atami House na początku 2021 r. Oprócz głównego budynku, na stromym zboczu stoi dwukondygnacyjna przybudówka, która służyła jako rezydencja. Pierwszy budynek po remoncie stał się przestrzenią studyjną z jednym pokojem gościnnym. Drugi zaś domkiem z trzema pokojami gościnnymi mogącymi pomieścić sześć osób oraz kawiarnią na drugim piętrze.

Nielogiczność Yutorie Atami House

Drewniany dom w starym stylu wręcz zaskakuje – pośród dziedzińca wypełnionego kamieniami naprzeciwko oficyny, do połowy zasypany masą zaprawy w brutalny sposób. Projektując, Kondo wpadł na nielogiczny pomysł „wypełnienia domu zaprawą murarską”. Ostatecznie wszystkie boki drewnianego domu przyklejono blokiem zaprawy o szerokości 100 centymetrów. Od wewnątrz masa zaprawy wypełnia się wzdłuż ścian i pozostawia gościowi możliwość odnalezienia swojej funkcji lub możliwości interakcji z nią. Masa zaprawy wywiera maksymalny wpływ na tożsamość przestrzeni. Co więcej, spoglądając wstecz na oficynę z drewnianego domu, widzimy nowoczesne wnętrze przez szklaną fasadę.

W przeciwieństwie do przeciętnie nijakich gasshukujos, pokoje gościnne Yutorie Atami House są półluksusowe. We wbudowanych półkach mieszczą się zagłówki łóżek. Meble to okrągłe elementy rzadko spotykane w starych japońskich wnętrzach. Pozłacane detale nie spełniają oczekiwań związanych z wyglądem zewnętrznym. Poręcze o krzyżowej strukturze nie są niczym, co podąża za funkcją, ale w jakiś sposób nadają wizualny rytm.

Warstwowość

Przestrzeń studia Yutorie Atami House również nie jest jednoznaczna. Górna część pozostała jako stary dom ludowy z odsłoniętymi izolacjami uretanowymi i konstrukcjami stropów, pozostawiona bez zmian po rozbiórce. Z kolei dolna część jest całkowicie minimalistyczna i nowoczesna w monochromatycznej kolorystyce. Biała betonowa ściana przy kuchni nie przylega do sufitu ani innych ścian, raczej wyróżnia się jako obiekt. Kontrast między starymi i nowymi, a także różniącymi się materiałami oraz ich układem jest dostosowany do przestrzeni. Wszystko za sprawą dwuwymiarowego „wycinania i wklejania”, nakładania warstw, niczym w dziedzinie grafiki komputerowej.

Lokalizacja: Atami, Japonia
Tekst: nowoczesna STODOŁA

Autorzy

Projektu

Naoshi Kondo Studio