Roukh Kiri Khao Yai to hotel i dom wakacyjny, znajdujący się w Tajlandii

Kategorie: Domy wypoczynkowe
Partnerzy

O inspiracji

Roukh Kiri Khao Yai to hotel i dom wakacyjny właścicieli, znajdujący się w Tajlandii. Działka leży tuż obok Parku Narodowego Khao Yai, w otoczeniu niezwykłej, wiejskiej scenerii i gór. Ze względu na tę lokalizację, zdarza się, że bywa tu zimno – co jest rzeczą nietypową dla Tajlandii.

Właściciele działki marzyli o tym, by czasem uciec od miejskiego zgiełku i zanieczyszczeń, i móc zrelaksować się w zdrowym środowisku Khao Yai, w otoczeniu ekologicznych farm owocowych i warzywnych, serwując jednocześnie swoim gościom zdrowe, lokalne jedzenie. Ze swym pomysłem zwrócili się więc do studia architektonicznego Onion, by uzyskać fachową pomoc w realizacji swego marzenia.

Jak mówią architekci, priorytetem w planowaniu układu projektu Roukh Kiri było dla nich wprowadzenie przyrody do samych budynków i otaczającej je działki. Stworzony przez nich projekt o powierzchni całkowitej 2355 m² ma dwie strefy. Pierwsza to części ogólnodostępne, na które składają się trzy, odpowiednio zaaranżowane budynki, mieszczące lobby, restaurację i części dzienne. Te elementy połączone są strefą wypoczynkową na świeżym powietrzu z kominkiem w osi głównej. Przestrzeń wejściową zamknięto solidnymi murami, dzięki czemu goście skręcając w lewo na zachód natychmiast zwrócą uwagę na wspaniały widok na góry, który rozciąga się za basenem. Częściowo zadaszona część mieszkalna obok basenu została zaprojektowana jako tajlandzka „sala”. Jej widoczne elementy konstrukcyjne obejmują prefabrykowaną konstrukcję żeliwną oraz drewno „teng”, kryte drewnianym gontem. Całość jest na tyle mocna, by wytrzymać wiejący tu czasem silny wiatr, a jednocześnie doskonale prezentować widoki i tę skrytą pod dachem część publiczną kompleksu.

Bardziej kameralny charakter

Druga strefa projektu ma charakter prywatny. Składa się ona z 11 willi gościnnych i domu rodzinnego właściciela. Wejście do tej strefy znajduje się za kominkiem, który ukrywa przestrzeń przejściową między częścią publiczną i prywatną.

Wszystkie wille są rozmieszczone w układzie „organicznym”, dzięki czemu ich położenie wydaje się być naturalne, a wręcz przypadkowe, ale każda willa ma piękny widok na góry. Układ komunikacyjny tej strefy wytyczają rosnące tu drzewa mango, które wyznaczają kierunek każdej przestrzeni.

Udogodnienia

nowoczesne STODOŁY zaprojektowano tak, by działały w nich zarówno wentylacja naturalna, jak i klimatyzacja. Siedem willi dla gości ma prywatne, odkryte baseny, a wszyscy goście mogą cieszyć się otwartym na niebo pokojem kąpielowym. Wszystkie dachy mają odpowiednie dla tutejszych deszczów spadki, które wynoszą 31 i 48 stopni.

– „Naszym ogólnym odniesieniem był w tym przypadku dom na farmie” – wyjaśniają architekci. – „Podoba nam się prostota jego elementów architektonicznych i skala intymności. Projektujemy wydzielone obszary dla różnych działań, skupiając się na niezbędnych funkcjach”.

Właściciele zaakceptowali taki zamysł architektów, ponieważ pasował on do ich wizji „gospodarstwa ekologicznego”. Na terenie działki zostały dosadzone drzewka awokado i cytryny, dzięki czemu gospodarze nie muszą sprowadzać ich z zagranicy.

– „Początkowo narysowaliśmy nasz dom na farmie odręcznie, sprowadzając wszystkie elementy do czystej geometrii, tak jak na rysunku dziecka, gdzie widzimy trójkątne domy, okrągłe drzewa, małe drzwi, płoty i drogi do domów” – mówią architekci.

– „Wszystkie przedmioty codziennego użytku pozostają w willach gościnnych odsłonięte. Prezentujemy w ten sposób niezbędne funkcje. Parasole, czapki, lampy, a nawet wanny to przedmioty, które można pokazać. To samo dotyczy lokalizacji prysznica na środku pokoju. Każdy przedmiot użytkowy to nasz dekor, dzięki czemu cały projekt nie potrzebuje innych dekoracji. Cała kompozycja nie może jednak wyglądać przypadkowo, więc nasze przypadkowe obiekty są precyzyjnie umiejscowione. Przykładem jest lustro nad zlewem. Rano, gdy goście rozsuną zasłonę, zobaczą odbicie siebie z widokiem na ogród. Odsłaniamy w ten sposób wszystko, co istnieje w projekcie, w tym fakturę zastosowanych materiałów, takich jak kamień, dachówki i tekstury ścian, zarówno w przestrzeniach wewnętrznych, jak i zewnętrznych”.